سایت کاوه خان

ساخت وبلاگ

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در سفر خود به سمنان پاسخ مخالفان توافق هسته‌ای را داد. او از حمله‌های اخیر به دولت سخن گفت و توافق هسته‌ای را مهم و خواست مردم دانست و آن را «افتخاری سیاسی و حقوقی» خواند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به‌هنگام سخنرانی در سمنان ـ سه‌شنبه ۳۱ فروردین

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به‌هنگام سخنرانی در سمنان ـ سه‌شنبه ۳۱ فروردین

حسن روحانی امروز سه‌شنبه ۳۱ فروردین در سمنان گفت: «آن‌ها که فکر می‌کنند و می‌گویند که برجام برای ما کاری نکرده است باید بگویم که برجام افتخاری سیاسی و حقوقی برای تاریخ ملت ایران ثبت کرده است.»

روحانی در واقع پاسخ سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران را داد که در روز ۱۷ فروردین گفته بود «برجام هرگز به عنوان یک سند افتخار تلقی نشده و نخواهد شد»، و افزوده بود که اگر برجام به‌عنوان یک الگو تلقی شود، «نشانه‌ کوتاهی فکر و خودتحقیری» است.

روحانی همچنین با انتقاد از عملکرد برخی از رسانه‌ها و حمله آن‌ها به دولت یازدهم از رسانه‌ها خواست اخلاق را رعایت کنند. او گفت مردم «آشوب و هرج و مرج رسانه‌ای را نمی‌پسندد».

رئیس جمهوری ایران توافق هسته‌ای را مورد حمایت مردم خواند و افزود: «چرا واقعیت‌ها را برای مردم نمی‌خواهند روشن کنند و چرا در برابر عظمت ملت ایران که یک موفقیت بزرگ تاریخی به دست آورده است نمی‌خواهیم سر فرود آوریم.»

او از این‌که برخی می‌خواهند «به‌گونه‌ای القاء کنند» که آمریکا در قضیه برجام «پیروز» شده است انتقاد کرد و پرسید: «کجا رفت تعصب ملی و غیرت دینی؟»

دولت روحانی از  سوی رهبر جمهوری اسلامی به‌طور تلویحی و از سوی محافل نظامی و اصولگرایان تندرو به‌طور مستقیم به بازی خوردن از غرب در توافق اتمی متهم می‌شود.

به‌تازگی دولت ایران از «کارشکنی‌های آمریکا» در پیشبرد روند توافق هسته‌ای و مخالفان داخلی این توافق انتقاد کرد. وزارت خارجه ایران، روز ۲۶ فروردین گزارشی تقدیم مجلس کرد که وضعیت برجام را با بر شمردن موانع داخلی و خارجی تشریح می‌کرد. این گزارش، کارشکنی وزارت خزانه‌داری آمریکا، مانع‌تراشی اسرائیل و برخی کشورهای دیگر را از عوامل خارجی عدم اجرای برجام بر شمرد.

ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران نیز در نشست شورای روابط خارجی آمریکا گفته بود ایران نتایج مورد انتظار از اجرای برجام را مشاهده نکرده است. به‌گفته ولی‌الله سیف «تقریباً هیچ چیز اتفاق نیفتاده» و به‌طور کلی ایران قادر نیست از پول‌های خود در خارج استفاده کند.

بیشتر بخوانید: دیدار پشت درهای بسته؛ ابهام در لغو تحریم‌های بانکی ایران

این رویدادها موجب شدند تا مخالفان توافق هسته‌ای بر نظر خود مبنی بر این‌که توافق هسته‌ای به ضرر ایران تمام شده است تأکید بیشتری کنند.

حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان گفت وزارت خارجه در گزارش برجام به مجلس، ایران را لولو و آمریکا را هلو معرفی کرده است.

به گفته شریعتمداری، در زمان تدوین برجام به‌خاطر اعتماد بی‌علت به آمریکا، دقت لازم به کار گرفته نشده و به این وسیله دست حریف برای سوءاستفاده‌های بعدی باز مانده است.

بیشتر بخوانید: حسین شریعتمداری: آمریکا را هلو کرده‌اند، ایران را لولو

حیدر مستخدمین حسینی، معاون پیشین بانک مرکزی ایران و انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس تهران، از نیروهای مخالف برجام نیز از سخنان رئیس بانک مرکزی استقبال کردند و آن را شجاعانه دانستند.

حسن روحانی در بخش‌های دیگر سخنان خود در سمنان از «دستاوردهای» برجام، رفع تحریم‌ها، لغو قطعنامه‌های شورای امنیت و شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گشودن روابط بانکی ایران پس از لغو تحریم‌ها، افزایش صادرات نفتی، تبادل محصولات هسته‌ای با جهان، سخن گفت و افزود اگر کسی علیه برجام نقدی دارد، برای زمان پیش از تصویب آن است او گفت امروز زمان اجرای برجامی است که همه از جمله رهبر جمهوری اسلامی، مجلس و شورای عالی امنیت ملی آن را تأیید کرده‌اند.

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 164 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 22:36

جشنواره فیلم سبز در سینما فلسطین و مرکز فرهنگی و هنری صبا در تهران برگزار می‌شود.

دیدار و گفت‌و گوی مردم با هنرمندان در سینما فلسطین در زمان برگزاری جشنواره فیلم سبز

دیدار و گفت‌و گوی مردم با هنرمندان در سینما فلسطین در زمان برگزاری جشنواره فیلم سبز

روابط عمومی پنجمین جشنواره فیلم سبز گزارش داد که سینما فلسطین تهران به عنوان محل نمایش فیلم‌ها و دیدار و گفت‌و گو بین مردم و فیلمسازان و هنرمندان حوزه محیط زیست خواهد بود. کارگاه‌های آموزشی و تخصصی درباره محیط زیست و نمایشگاهی هم در فرهنگستان صبا برگزار می‌شود.

نگارخانه‌های خیال، لرزاده و فرشچیان نیز برای نمایش و عرضه آثار هنرهای تجسمی با موضوع محیط زیست در نظر گفته شده‌اند.

جشنواره فیلم سبز با سه هدف «فرهنگ‌سازی و ارتقاء آگاهی مردم و مسئولین در حوزه حفظ و توسعه محیط زیست»، «ایجاد زمینه ارتباط هنرمندان و مردم با موضوع حفظ محیط زیست» و همچنین «ترویج و ارتقاء سطح کیفی محصولات فرهنگی هنری و سینمایی در حوزه محیط زیست» هر دو سال یک بار برگزار می‌شود.

این جشنواره در دوران ریاست جمهوری محمودی احمدی‌نژاد در محاق افتاد، اما به ابتکار سازمان حفاظت از محیط زیست در سال ۱۳۹۳ احیا شد.

به دلیل به خطر افتادن تالاب‌ها و دریاچه‌ها در ایران، تم اصلی پنجمین جشنواره فیلم سبز آب و مدیریت بحران آب در ایران است.

پنجمین دوره جشنواره فیلم سبز ۲۴ اردیبهشت آغاز می‌شود و تا ۳۱ اردیبهشت ادامه دارد.

استان‌‌های بوشهر، اصفهان و هرمزگان اعلام آمادگی کرده‌اند که آثار این جشنواره را هم‌زمان با تهران به نمایش بگذارند، اما در برخی شهرها سالن سینما به قدر کافی وجود ندارد.

در همین زمینه:

نمایش آثار فیلمسازان شناخته‌شده در جشنواره فیلم سبز

فقدان سالن سینما در شهرستان‌ها برای جشنواره فیلم سبز

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 142 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 22:36

این صحنه را تصور کنید:

به مهمانی رفته‌اید و اوقات خوشی را گذرانده‌اید. آدم‌های جدیدی را شناخته‌اید و با دوستان قدیم دیدار کرده‌اید. وقت رفتن و خداحافظی است. شما لباس پوشیده‌اید که جمع را ترک کنید اما دوست‌تان می‌گوید: «تا وقتی به بغلم نیایی و بوسم نکنی اجازه نمی‌دهم بروی چون این یعنی تو اصلا دوستم نداری.» شما نمی‌خواهید کسی را لمس کنید و به زور روبوسی کنید. اما دوست‌ عزیز مجبورتان می‌کند که محترمانه رفتار کنید چون «اصلا خوب نیست بگویی نه!»

Grandfather Kissing Granddaughter

 تصور این صحنه دشوار است؛ چون اصلا عادی نیست که کسی شما را مجبور به کاری بکند که نمی‌خواهید. این واقعا چه رابطه‌ای است که به‌خاطر رفتار محترمانه، مجبور باشید دیگران را با زور به آغوش بگیرید و ببوسید؟ یک دوست خوب چنین شرایطی را ایجاد نمی‌کند یا مجبورتان نمی‌کند بدون تمایل خودتان روبوسی کنید یا به آغوشش بگیرید.

چنین تصویری اگر نگوییم میلیون‌ها بار، اما هزاران بار برای بچه‌ها در سراسر دنیا اتفاق می‌افتد.

آیا می‌‌خوانید کودک‌تان در بزرگسالی صاحب اختیار بدنش باشد؟ حتما یکی از دغدغه‌های شما این است که فرزندتان اراده کافی داشته باشد تا هر تماس جسمی ناخواسته را رد کند و برای خودش تصمیم بگیرد که چه کسی را به آغوش بگیرد و ببوسد.

تمایل شما برای تربیت کودکی که اعتماد به نفس کافی برای نه گفتن داشته باشد، در تضاد کامل با رفتاری است که کودک را مجبور می‌کند با وجود بی‌علاقگی به بوسیدن، بوسیده شدن و به آغوش دیگران رفتن، چنین کاری بکند. اغلب والدین کودک را به چنین رفتاری تشویق می‌کنند. اگر لازم است هر فرد نوجوان یا بزرگسالی کنترل و اراده کافی بر بدنش داشته باشد چرا چنین حقی از همان ابتدای کودکی معین نمی‌شود؟

مجبور کردن کودک برای اینکه فردی را ببوسد یا به آغوش بگیرد که اصلا دوستش ندارد، نشانه احترام و ادب نیست. در واقع این کار یعنی شما کودک را مجبور می‌کنید با بدنش رفتاری را بکند که دوست ندارد و این یک نوع بی‌احترامی به بدن کودک است. چرا یک کودک باید به دیگران احترام بگذارد در حالی که دیگران چنین کاری نمی‌کنند؟  

وقتی می‌گوییم «بزرگسال» درباره آدم بالغی حرف می‌زنیم که باید به این درک رسیده باشد که عدم تمایل کودک به در آغوش رفتن دیگران نشانه بی‌توجهی و انکار وجود او نیست. هر آدم بزرگسالی باید اینقدر فهمیده باشد که بداند این بی‌علاقگی به بوسیدن و بغل کردن ربطی به میزان دوست داشتن و احساس منفی کودک ندارد.

در مورد نکته بسیار ساده‌ای حرف می‌زنیم: اگر دوست دارید کودک‌تان در آینده توانایی نه گفتن را داشته باشد و از بیان احساس واقعی‌اش نترسد و همچنین احساسات، افکار و بدنش را دوست داشته باشد، باید این کار را از همان سنین کم آموزش بدهید. همانطور که شما مالک هیچ آدم دیگری در زندگی‌تان نیستید مالک فرزندتان هم نیستید. اگر دل‌تان نمی‌خواهد کسی شما را بی اجازه لمس کند و حق طبیعی هر آدمی می‌دانید که چنین خواسته‌ای داشته باشد باید چنین حقی را برای فرزندتان هم قائل باشید.

شاید برایتان این سوال پیش بیاید که اگر در موقعیتی قرار بگیرید که دیگران اصرار می‌کنند کودکتان را ببوسند و او نمی‌خواهد چطور باید رفتار کنید؟

این اصلا کار پیچیده‌ای نیست. اولین کاری که باید بکنید این است که به دوست، خواهر یا پدربزرگ توضیح بدهید چرا نمی‌خواهید کودک را مجبور کنید کسی را ببوسد. علاوه بر این خوب است برای فرزندتان فرصت‌های تازه‌ای فراهم کنید تا او در موقعیت نامطلوب قرار نگیرد؛ مثلا می‌توانید بگویید:

«دوست داری با پدربزرگت دست بدهی یا بغلش کنی؟»

«دوست داری خاله را واقعا ببوسی یا می‌خواهی بوس را بفرستی؟»

«دلت می‌خواهد بگویی دوستش داری یا دست بدهی یا فقط خداحافظی کنی؟»

هر کدام از این جمله‌ها یا موقعیت‌های دیگری که شما فراهم می‌کنید، به فرزندتان کمک می‌کند بدون مجبور شدن به انجام کاری که دوست ندارد، ابراز احساسات کند. این چیزی است که به او احساس امنیت و آرامش می‌دهد و هنر «نه» گفتن را می‌آموزد.

کودکی که نه گفتن را خیلی زود یاد بگیرد به راحتی می‌تواند در بزرگسالی دیگران را از انجام کاری که تمایلی به انجامش ندارد منع کند.

یادتان باشد: دوست داشتن بدن و داشتن قدرت و اراده بر بدن فقط مساله نوجوان‌ها نیست. اگر می‌خواهید کودکتان واقعا خودش را دوست داشته باشد و آدمی خوشحال و نترس باشد، از همان ابتدا به خواسته‌ها و علایقش احترام بگذارید.

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 144 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 22:36

۳۱ فروردین ۱۳۹۵

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که برای نبرد با گروه «دولت اسلامی» (داعش) ۲۰۰ سرباز دیگر به‌عنوان مشاور به عراق خواهد فرستاد.

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا در دیداری از بغداد ضمن اعلام این خبر افزود همچنین بالگردهایی از نوع «آپاچی» به عراق فرستاده خواهند شد.

بر اساس اعلام پنتاگون، دولت آمریکا می‌خواهد به پیشمرگه‌های کرد نیز حدود ۴۰۰ میلیون دلار کمک کند. آمریکا معتقد است کردها در بازپس‌گیری شهر موصل از دست داعش نقش مهمی را ایفا خواهند کرد و به همین دلیل به آن‌ها کمک می‌شود.

ارتش عراق در ماه مارس حمله‌ای را برای بازپس‌گیری موصل آغاز کرده بود.

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 139 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 19:10

خبرگزاری آسوشیتدپرس به خاطر مجموعه گزارش‌های افشاگر درباره برده‌داری در صنعت ماهیگیری در آسیای جنوب شرقی جایزه پولیتزر در سال ۲۰۱۶ را به دست آورد.

چهار خبرنگار زن آسوشیتدپرس برنده مدال طلای پولیتزر به خاطر گزارش‌های افشاگر

چهار خبرنگار زن آسوشیتدپرس برنده مدال طلای پولیتزر به خاطر گزارش‌های افشاگر

چهار خبرنگار آسوشیتدپرس به مدت ۱۸ ماه صنعت ماهیگیری در آسیای جنوب شرقی را زیر نظر گرفته بودند. آن‌ها گزارش‌هایی تهیه کردند درباره مردان میانماری که در یکی از جزایر اندونزی به اسارت گرفته شده بودند. این مردان را به کار رایگان وادار می‌کردند. انتشار این مجموعه گزارش‌ها باعث شد که دو هزار کارگری که آن‌ها را به بردگی واداشته بودند، آزاد شوند.

در سال ۲۰۱۶، صدمین دوره جوایز پولیتزر برگزار شد.

جایزه پولیتزر برای ادبیات نمایشی به نمایشنامه «همیلتون» نوشته لین مانوئل میراندا تعلق گرفت. میراندا در این نمایشنامه زندگی آلکساندر همیلتون، سرمایه‌دار آمریکایی را به شیوه موزیکال روی صحنه می‌آورد نشان می‌دهد که چگونه یک مهاجر کارائیبی در جامعه آمریکا گلیمش را از آب بیرون می‌کشد و از پایین‌ترین لایه‌های اجتماع به بالاترین لایه اجتماع راه پیدا می‌کند. «همیلتن» سال گذشته در برادوی روی صحنه آمد و مورد اقبال تماشاگران نیویورکی قرار گرفت.

ویت تان نگوین، نویسنده ویتنامی‌تبار هم به خاطر رمان «همدلی» جایزه پولیتز را به دست آورد. این رمان درباره یک ژنرال ارتش ویتنام است که در بحبوحه جنگ یتنام و در حالی‌که سایگون در آتش می‌سوزد، در لس‌آنجلس در کنار گروهی از هموطنانش زندگی آرام و مرفه‌ای را در پیش گرفته، اما در خفا با نهادهای اطلاعاتی در ارتباط است و بعد از مدتی هم ناگزیر می‌شود به ویتنام برگردد و سهم خود در جنگ را ادا کند.

جایزه شعر پولیتزر نیز به پیتر بالاکیان شاعر و نویسنده ارمنی آمریکایی رسید. او برای کتاب شعر «Ozone Joual» این جایزه را از آن خود کرد.

بالاکیان در سال ۱۹۵۱ در نیوجرسی به دنیا آمده و در حال حاضر استاد دانشگاهی در نیویورک است. پس از درگذشت مادربزرگش که یکی از بازماندگان نسل‌کشی ارمنی‌ها در فاصله بین سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۷ در امپراطوری عثمانی بود، نسل‌کشی ارمنی‌ها را مضمون اشعار و مقالاتی تحقیقی در این‌باره قرار داد.

جایزه پولیتزر توسط یک روزنامه‌نگار آمریکایی به نام جوزف پولیتزر در سال ۱۹۱۷ بنیان گذاشته شد و هر سال جوایزش را در ۲۰ رشته در دانشگاه کلمبیای نیویورک به برندگان اهدا می‌کند.

هیأت داوران پولیتزر همگی از روزنامه‌نگاران و ناشران آمریکایی هستند.

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 202 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 19:10

مهرداد اولادی، مهاجم سابق تیم ملی و باشگاه استقلال و پرسپولیس در۳۰ سالگی در بیمارستان شهدای تجریش درگذشت.

مهرداد اولادی در کنار بهداد سلیمی در اینستاگرام شخصی اش روز دوشنبه ۳۰ فروردین

مهرداد اولادی در کنار بهداد سلیمی در اینستاگرام شخصی اش روز دوشنبه ۳۰ فروردین

به گزارش سایت ورزش سه، مهرداد اولادی، مهاجم سابق پرسپولیس و استقلال و تیم ملی که این اواخر عضو ملوان بندرانزلی عضویت داشت، سه شنبه، ۳۱ فروردین ماه در بیمارستان شهدای تجریش درگذشت.

مهرداد اولادی، زاده قائم‌شهر و بازیکن سابق تیم پرسپولیس و استقلال، پس از تعطیلات نیم فصل دوم رقابت های لیگ برتر، برای سومین بار به عضویت ملوانی‌ها درآمد و در بازی‌های اخیر برای این تیم به میدان رفت.

مهرداد اولادی

مهرداد اولادی

طی تماسی که با بیمارستان شهدای تجریش برقرار شد، خبر دادند که مهرداد اولادی در ساعت ۱۴:۵۶ به بیمارستان منتقل شد و تلاش پزشکان برای CPR (احیای قلبی ـ ریه) این بازیکن به‌نتیجه نرسید.

به گفته مسئولان بیمارستان علت فوت ایست قلبی است؛ همان علتی که مرگ هادی نوروزی کاپیتان پرسپولیس را رقم زد.

مهرداد اولادی، همایون بهزادی و هادی نوروزی سه مهاجم پرسپولیسی بودند که در طول شش ماه گذشته در گذشتند و خاطره بدی برای هواداران و مجموعه این تیم به جا گذاشتند.

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 159 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 19:10

سیل روان است و خشکسالی جا خوش می‌کند، تمثیلی از حرکت و ثبات. تضاد این دو به نحوی دیگر نیز بیانگر زهر و پاد زهر است، آیا در ایران وقوع سیل می‌تواند در حکم پادزهری برای زهر خشکسالی باشد؟

flood23

ایران بیش از ۴۰ میلیون هکتار دشت سیلابی دارد

وقوع سیل در کشوری مانند ایران که در سالیان دراز گذشته خشکسالی سخت گریبانش را گرفته، بیش از هر چیز یک پدیده‌ نسبی است. پدیده‌ای با سویه‌های توأمان مثبت و منفی.

از اوایل فصل بهار تقریباً تمام کشور به جز مناطقی از فلات مرکزی ایران دستخوش بارندگی‌های فراوان و سیلاب شده است. علاوه بر این در ماه‌های تابستان و پائیز سال گذشته نیز شاهد وقوع سیل در بسیاری از استان‌های کشور بودیم. سیل چنان گسترده و بارز بود که بسیاری سال گذشته را «سال سیل» نامیدند.

در روزهای گذشته از سویه‌های منفی و خسارت‌های گسترده سیل اخیر در نواحی جنوبی و غربی ایران از قبیل تخریب زیرساخت‌ها و زمین‌های کشاورزی و راه‌های مواصلاتی و … بسیار گفته و شنیده‌ایم.

شاید وقت آن است که در سویه‌های دیگری از سیل اخیر اندکی درنگ کنیم و ببنیم که آیا این سیل‌های بزرگ و این حجم زیاد بارش کمکی به حل مشکل کم‌آبی یا خشکشالی در ایران می‌کند؟

خروج ۲۴۶ شهر از تنش آبی و بازگشت آب به تالاب‌ها و سدها

ایران کشوری است با ۵۴۷ شهر و شهرستان دارای تنش آبی. همین فزونی شهرهای دارای تنش آبی است که این کشور را به رتبه نخست تنش آبی در جهان،حتی بالاتر از صحراهای لم‌یزرع آفریقا بدل کرده است.

براساس بیانیه وزارت نیرو، سیلاب‌های بهاری اخیر به خروج ٢۴۶ شهر کشور از فهرست تنش آبی انجامیده و اکنون تعداد شهرهای موجود در این فهرست به ۳۰۱ مورد کاهش یافته است.

با این حال شهرهای بزرگی همچون کرمان، سیستان و بلوچستان، بندرعباس، و بوشهر همچنان وضع تنش آبی را تجربه می‌کنند و در لیست قرمز وزارت نیرو قرار دارند. درست همان شهرهایی که از بارش‌های اخیر بهره‌ چندانی نصیب‌شان نشد.

از سوی دیگر سیل‌های اخیر برای تالاب‌های رو به موت جنوب ایران نیز بسیار مفید بودند. به گفته معاون امور تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، بارندگی‌های اخیر موجب شده تا تالاب‌های شادگان، هورالعظیم و حتی جازموریان رو به بهبود بگذارند و آب در آنها جاری شود.

مسعود باقرزاده کریمی درباره تأثیر سیل‌های اخیر بر تالاب‌ها گفت: «سیلاب‌ها برای تالاب‌ها به‌ویژه تالاب‌هایی که رو به خشک شدن هستند فواید بسیار زیادی دارد، چرا که به غیر از ورود آب به آنها موجب تعدیل شدن شوری تالاب می‌شود.»

talab shadegan

تالاب شادگان در جنوب ایران

تالاب‌های شادگان و هورالعظیم و جازموریان از جمله تالاب‌هایی بودند که سازمان حفاظت محیط زیست به کل فاتحه آن‌ها را خوانده بود و چاره‌ای برای درمان آن‌ها نیز در چنته نداشت. علاوه بر این، تالاب‌های مذکور با مجموع بیش از یک میلیون هکتار وسعت از منابع عظیم و اساسی تولید گرد و غبار در جنوب ایران به شمار می‌روند.

پیش‌بینی می‌شود با احیای این تالاب‌ها و جاری شدن آب در آن‌ها، اکوسیستم جنوب ایران و به‌ویژه استان خوزستان نیز سرحال‌ شود و حتی گرد وغبار، این معضل درمان‌ناپذیر و کلاسیک نیز رفته رفته دست از سر این استان بردارد.

همچنین وقوع سیل‌های اخیر برای سدهای جنوب و غرب کشور نیز بسیار خوش یمن بود. وزارت نیرو درباره وضع سدهای کشور بعد از بارندگی‌ها و سیلاب‌های چند روز اخیر اعلام کرد:« با بارش‌های اخیر اکنون سدهای خوزستان مثل سد مهم دز و چندین سد در مناطق غربی از جمله لرستان و کرمانشاه آبگیری و پر شدند.»

ضمن اینکه بنابر گزارش‌های منتشر شده، سد کرخه نیز وضع بهتری پیدا کرده و سه و نیم‌ میلیارد مترمکعب آب در مخزن خود انباشته است.

علاوه بر این سدهای مناطق شمالی کشور هم نسبت به گذشته وضع خوبی یافتند و به طور مثال سد سفیدرود از آب سرریز و مخزن آن نیز کاملاً پر شده است. افزون بر این، با بارندگی‌های اخیر مخزن ۹۵ میلیون متر مکعبی سد لتیان، یکی از پنج سد اصلی و مهم تأمین آب شرب استان تهران) نیز از آب سرریز شده و آب آن به سدهای دیگر از جمله سد ماملو در حال انتقال است.

خشکسالی درازمدت و لزوم مدیریت سیلاب‌ها

به نظر می‌رسد که بارش‌ها و سیلاب‌های اخیر روح تازه‌ای در اکوسیستم و طبیعت بسیاری از مناطق ایران دمیده و دست‌کم رونقی نسبی برای آن‌ها به ارمغان آورده است.

با این حال بسیاری از تحلیلگران محیط زیست بر این عقیده‌اند که سیل‌ها دردی از خشکسالی ایران دوا نمی‌کنند، چرا که کشور دچار عارضه خشکسالی درازمدت است و نه موقت و فصلی. عارضه‌ای که خود محصول کاهش و پایین آمدن عمیق سطح آب‌های زیرزمینی است.

۷۰ درصد سفره‌های آب زیرزمینی کشور از ۱۰ سال گذشته تا کنون به دلایل مختلفی همچون مصرف بی رویه منابع آبی، نابودی میلیون‌ها هکتار پوشش گیاهی و حفر بی حد و حصر چاه‌های غیرمجاز کشاورزی از بین رفته‌اند. در واقع سیل‌ها و بارش‌های مکرر به دلیل معضلات فوق، راه و چاهی برای نفوذ به سفره‌های زیرزمینی پیدا نمی‌کنند.

با این حال در بخش آب‌های زیرزمینی اثرات این سیل‌ها می‌تواند متفاوت باشد. به طور مثال با حفر کانالی می‌توان آب سیل‌ها را منحرف کرد و اجازه داد که به‌تدریج در زمین نفوذ پیدا کنند. این امر به‌طور محدود ممکن است به بهبود وضعیت سفره‌های آب زیرزمینی، این معضل بنیادین مسئله آب در ایران کمک کند.

در واقع همان ترجیع‌بند همیشگی باز هم در اینجا تکرار می‌شود: فقدان مدیریت.

در صورت فقدان مدیریت صحیح، سیل‌های اخیر تنها باعث عقب‌نشینی محدود خشکسالی و کم‌آبی می‌شوند و باز خشکسالی در آینده‌ای نزدیک در مقام هیولایی در برابرمان عرض اندام خواهد کرد.

◄ بیشتر بخوانید: سیل‌ها برای چه به راه می‌افتند؟

 ایجاد ساختارهای ارزان قیمت ولی دقیق مهار سیلاب در بسیاری از دشت‌های سیلابی ایران، علاوه بر افزایش منابع آب در سفره‌های زیرزمینی، باعث حفاظت خاک و ایجاد لایه‌هایی نازک روی سطح دشت از ذرات مرطوب و رسوب‌های دانه درشت می‌شود.

به عبارت دیگر در برابر سیلاب‌ها دقیقاً باید روند عکس بیابان زایی را طی کنیم.

فراموش نکنیم ایران کشوری است با بیش از ۴۰  میلیون هکتار دشت سیلابی، مهار سیلاب‌ها در این مناطق در حکم برطرف‌کردن نیاز فعلی ما و همچنین نیاز آیندگان از آب آشامیدنی است.

از جمله ساده‌ترین و ارزان‌ترین طرح‌ها در مهار سیل، احداث آب‌بندهای خاکی یا به اصطلاح «پشته‌های گورآب» است. آب‌بندهایی که ضمن به دام انداختن و مهار آب سیل، اجازه نفوذ آب به سفره‌های زیرزمینی را می‌دهند و از پوشش گیاهی آن نیز محافظت می‌کنند. نمونه‌ منحصر به‌فرد ا این آب‌بندهای خاکی را می‌توان در شهرستان فسا در استان فارس رویت کرد. آب‌بندی با ۲۰ میلیون متر مکعب ذخیره آب که مصرف یک‌سال کشاورزان این ناحیه را تأمین می‌کند.

علاوه بر این احداث این قبیل آب‌بندها بدیل مناسبی برای سدسازی در کشور است. با این حال از این آب‌بندها و طرح‌های ابتکاری و ارزان به ندرت در کشور یافت می‌شود.

از سوی دیگر، فقدان شبکه فاضلاب مرکزی در بسیاری از نقاط درگیر سیل سبب می‌شود تا به هنگام وقع سیل آب سطحی با آب فاضلاب ادغام شود. همین مسئله سبب شده تا بسیاری از تحلیل‌گران محیط زیست و شهرسازی، فقدان شبکه فاضلاب در بسیاری از کلان‌شهرهای ایران را چالش اصلی در هنگام وقوع سیل بنامند. مسئله‌ای که باعث شیوع انواع و اقسام بیماری‌های عفونی می‌شود.

دست آخر چند هفته‌ای است که شاید بهتر باشد شعار دولت ایران درباره کم‌آبی را برعکس کرد و برایشان نوشت: آب هست، ولی زیاد. با این حال تدبیری»نیست که آب رفته را به جوی بازگرداند.

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 164 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 15:30

بر اثر یک انفجار شدید دود سیاهی بر فراز مرکز کابل به هوا برخاست و همه جا صدای آژیر به صدا در آمد.

انفجار بمب در کابل - ژانویه ۲۰۱۶

انفجار بمب در کابل – ژانویه ۲۰۱۶

به‌گزارش آسوشیتدپرس، این انفجار صبح سه‌شنبه ۱۹ آوریل / ۳۱ فروردین در نزدیکی ساختمان وزارت دفاع افغانستان و ساختمان‌های مهم نیروهای امنیتی صورت گرفت. سفارت آمریکا نیز از محل حادثه چندان دور نیست.

لحظاتی پس از انفجار صدای تیراندازی به‌گوش رسید.

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان از «قربانیان زیاد» در این انفجار خبر داد اما از آمار دقیق کشته‌شدگان چیزی نگفت.

اشرف غنی اسلامگرایان تندرو وابسته به گروه طالبان را عامل این انفجار دانست و آن را به‌شدت محکوم کرد.

محمد اسماعیل کاووسی، سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان از انتقال ۲۰۸ نفر به مراکز بیمارستانی و درمانی خبر داد. او اشاره‌ای به شمار کشته‌شدگان نکرد اما برخی رسانه‌ها از کشته شدن بیش از ۲۰ نفر خبر داده‌اند. هنوز آمار رسمی کشته و زخمی‌شدگان اعلام نشده است.

بنا به گزارش وزارت کشور افغانستان این انفجار انتحاری بود و خودرو بمب‌گذاری‌شده در نزدیکی سازمان اطلاعات منفجر شده است. یک یا دو مهاجم دیگر نیز در درگیری با مأموران مقاومت کرده‌اند. منطقه انفجار توسط پلیس محاصره شد.

سفارت آمریکا اعلام کرد که در این انفجار آسیبی به ساختمان آن وارد نشده است.

وضعیت امنیت افغانستان در ماه‌های گذشته بدتر شده است. یک هفته پیش نیروهای طالبان از آغاز حملات بهاری خود خبر دادند.

طالبان از زمان خروج نیروهای رزمی بین‌المللی در پایان سال ۲۰۱۴ فعالیت‌های خود را شدت بخشیده‌اند و از زمان اشغال نظامی افغانستان توسط آمریکا در سال ۲۰۰۱ تاکنون در فعالترین مرحله خود به‌سر می‌برند.

بر اساس برآوردهای ناتو گروه طالبان تنها شش درصد افغانستان را تحت کنترل خود دارد اما ممکن است یک سوم خاک افغانستان به دست این گروه بیفتد. دولت افغانستان حداکثر بر ۷۰ درصد کشور خود تسلط کامل دارد.

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 172 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 15:30

«دلشکسته» نام  تصنیفی قدیمی است که «مرسده هاشمی» خواننده موسیقی سنتی ایرانی آن را بازخوانی کرده است.

«مرسده هاشمی» از سال ۱۳۶۸ یادگیری ردیف آوازی را نزد «بهرامه مقدم» آغاز کرد و در بهار ۱۳۷۰ یادگیری سه‌تار را نزد «علی بیانی» دنبال کرد. او از پاییز ۱۳۷۳ به پیشنهاد بهرامه مقدم آموزش ردیف آوازی را به هنرجویان علاقه‌مند شروع کرد و تا فاصله‌ی سال ۱۳۷۸ که ایران را ترک کرد، روش‌های صدا‌سازی را نزد «حمید نوربخش» آموخت. او دو سال آخر اقامت در ایران را نزد «مجید کیانی» به دوره کردن ردیف آوازی پرداخت. او از سال ۱۹۹۹ در هلند اقامت دارد. مرسده هاشمی از سال ۲۰۰۳ نزد حمید متبسم به تمرین و دوره‌ی تصانیف عارف و یادگیری قطعاتی از او پرداخت و از فوریه ۲۰۰۴ کار اجرایی را در کنار متبسم شروع کرد و همکاری با او را تا سال ۲۰۰۸ ادامه داد.

«مرسده هاشمی» به غیر از آوازخوانی، داستان هم می‌نویسد و در آینده نزدیک قرار است که اولین رمان او منتشر شود.

در همین زمینه:  داستان زمانه: مرسده هاشمی – بهار ۱۳۷۱

تصنیف «دلشکسته» در دستگاه اصفهان است و تنظیم جدید و نوازندگی تار آن را «بابک کامگار» انجام داده است. «بابک کامگار» نوازنده تار و سه‌تار و آهنگ‌ساز جوان ایرانی، متولد سال ۱۳۵۹ است و از سال ۲۰۰۰ میلادی در اروپا ساکن است.

متن ترانه «دلشکسته»:

ای آن که به دل شکستنت عادت و خوست

مشکن دل ما که آخر کار نکوست

چیزی که شکست قیمتش می‌شکند

الا دل عاشق و خم طره دوست

من ترک همه خوبان کردم ز برای تو

تو ترک مرا کردی این بود و وفای تو

بیشتر بخوانید:
گفت‌و‌گو با مرسده هاشمی: «بازی گرفتن شعور مردم، خیانت به هنر است»

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 901 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 15:30

علی عباسی، مدیرکل پزشکی قانونی استان مازندران از افزایش ۱۹ درصدی مرگ ناشی از حوادث کار در این استان خبر داد.

havades-e-kari

به گزارش روز سه‌شنبه ۳۱ فروردین خبرگزاری فارس، عباسی شمار کارگرانی که در سال ۱۳۹۴ جان خود را بر اثر حوادث شغلی در استان مازندران از دست داده‌اند ۹۵ تن اعلام کرد. از بین این ۹۵ نفر، ۸۸ نفر ایرانی و هفت تن افغانستانی بوده‌اند.

بر پایه آمارهای مراکز پزشکی قانونی استان مازندران، در سال گذشته به ترتیب شهرستان ساری با ۱۴، آمل با ۱۳ و بابل با ۱۲ مورد مرگ، بیشترین مرگ ناشی از حوادث شغلی را داشته‌اند. شهرهای عباس‌آباد و فریدون‌کنار نیز هر کدام با یک مورد مرگ، کمترین موارد مرگ ناشی از حوادث کار را در استان مازندران داشتند.

به‌گفته مدیرکل پزشکی قانونی مازندران دلایل عمده مرگ افراد در حوادث شغلی این استان «سقوط از بلندی» و «برق‌‎گرفتگی» است.

عباسی گفت در سال گذشته ۵۳ مورد مرگ‌های ناشی از حوادث کار به‌دلیل سقوط از بلندی، ۱۸ مورد برق‌گرفتگی، ۱۵ مورد اصابت جسم سخت و ۹ مورد هم مربوط به سایر موارد بوده است.

او بیشترین حوادث ناشی از کار در مازندران را در بخش ساختمان اعلام کرد. به‌گفته وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران ۴۷ درصد حوادث ناشی از کار در کشور مربوط به کارگران ساختمانی است.

میزان مرگ‌ومیر کارگران به علت پایین بودن سطح ایمنی محیط کار در تمام استان‌های کشور بالاست. سالانه نزدیک به ۱۰ هزار نفر در ایران بر اثر حوادث و بیماری‌های شغلی جان خود را از دست می‌دهند.

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 173 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 14:30

۳۱ فروردین ۱۳۹۵

بر اثر یک درگیری مسلحانه در منطقه بهارستان شهرستان اندیمشک در استان خوزستان یک تن کشته، ۱۰ تن زخمی و ۲۰ تن نیز بازداشت شدند.

andimeshk

به گزارش روز سه‌شنبه ۳۱ فروردین خبرگزاری تسنیم، یک منبع که نامی از او برده نشده، گفت این درگیری روز دوشنبه بین «تعدادی از عوامل تهیه و توزیع مواد مخدر» رخ داده است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) نیز گزارش داد که این درگیری بین چند خانواده رخ داده است.

بر پایه این گزارش، مأموران نیروی انتظامی پس از این درگیری، در منطقه بهارستان اندیمشک مستقر شده‌اند و «اوضاع را تحت کنترل دارند.»

تحقیق اولیه در مورد این درگیری و دستگیری عوامل آن آغاز شده است.

سال گذشته نیز ۹ نفر از اهالی روستای «پتک جلالی» شهرستان باغ‌ملک استان خوزستان بر اثر درگیری طایفه‌ای کشته و ۱۱ نفر نیز زخمی شدند.

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 145 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 13:09

۳۰ فروردین ۱۳۹۵

«آزیتا هوشیار» نویسنده ایرانی – آمریکایی، موسس و مدیر ویراستاری وبلاگ  Fig & Quince «فیگ اند کویینس» است. این وبلاگ بر روی فرهنگ و غذاهای ایرانی متمرکز است.
دستور العمل‌های غذایی او به طور گسترده در مجله نیویورک تایمز چاپ شده است و او موفق شده است که جایزه محبوبترین دستورالعمل غذایی سال این مجله را دریافت کند.
آزیتا هوشیار فارغ التحصیل رشته ادبیات انگلیسی است.  او در تِداِکس تهران (Tedx Tehran) از «شکمو بودن، شبکه‌های اجتماعی، تحول و پیشرفت‌های فکری و فرهنگی و اینکه غذا فقط برای سیر نگه داشتن ما ساخته نشده است.» صحبت می‌کند.


«تِداِکس‌تهران» مجموعه‌ای بومی، از رویدادها و کنفرانس‌هاست که به صورت مستقل از تِد و دیگر تِداِکس‌ها برگزار می‌شود. این رویدادها تحت لیسانس سازمان تِد (TED) برگزار می‌شوند. تِد که با حروف لاتین TED نوشته می‌شود، سازمانی غیرانتفاعی است که به «گسترش ایده های ارزشمند» اختصاص دارد. حدود ۳۰ سال پیش تِد کار خود را در کالیفرنیا و با یک کنفرانس چهار روزه آغاز کرد.

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 182 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 9:10

صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه ایران، به گزارش حقوق بشری وزارت امور خارجه آمریکا واکنش نشان داد.

Sadegh_Larijani

او از ستاد حقوق بشر این قوه و مسئولان وزارت امور خارجه خواست «با اقتدار و صلابت و به صورت کاملا مستدل و منطقی، سطر به سطر ادعاهای دروغین این گزارش را پاسخ دهند تا مردم دنیا به دروغ‌های مستمر دولت آمریکا واقف شوند.»

وزارت امور خارجه ایالات متحده در بخش مربوط به ایران گزارش سالانه حقوق بشری خود درباره کشورهای مختلف جهان، از ادامه نقض حقوق بشر در ایران در سال ۲۰۱۵ انتقاد کرده است:

وزارت امور خارجه آمریکا: نقض حقوق بشر در ایران ادامه داشته است

لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی با اشاره به این گزارش، آن را حاوی توهین‌های ناروا، ادعاهای رکیک و نادرستی علیه جمهوری اسلامی ایران و قوه قضاییه دانست و با اشاره به انتقادها از افزایش شمار اعدام‌ها در ایران گفت: «در قوانین جمهوری اسلامی ایران اعدام برای قتل نداریم بلکه این قصاص است که نوعی حق است. حقی است که اولیای دم دارند و لزوما همیشه این حق اعمال هم نمی‌شود، چرا که گاهی اولیای دم از حق قصاص خود می‌گذرند.»

او عبارت «مجازات اعدام برای قتل» را «یک سخن سخیف» خواند.

قصاص در ایران اما تنها مربوط به قتل نمی‌شود و مواردی که منجر به نقص عضو می‌شوند را هم در بر می‌گیرد. به عنوان مثال در سال‌ها اخیر مواردی از حکم قصاص چشم در برابر چشم گزارش شده است که مشخص نیست استدلال رییس قوه قضاییه در قبال این احکام چیست.

لاریجانی همچنین مجازات اعدام به اتهام اهانت به مقام‌های عالی‌رتبه کشور و توطئه علیه امنیت ملی را دروغ خواند و گفت: «در این گزارش ادعا شده که دشمنی با خدا نیز حکم اعدام در پی دارد، در حالی‌که اشاره آن‌ها به بحث فقهی و حقوقی محاربه است که شرایط خاص خود را دارد.»

او یکی دیگر از «ادعاهای دروغین» در گزارش وزارت امور خارجه آمریکا را «اعدام به دلیل توهین به یاد و خاطره امام و رهبری» اعلام کرد و گفت که دروغی بالا‌تر از این وجود ندارد: «ماده ۵۱۴ قانون مجازات اسلامی تصریح می‌کند که هر کس به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و رهبر انقلاب به نحوی از انحا اهانت کند، به حبس از شش ماه تا دو سال محکوم می‌شود.»

در چهلمین گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمریکا درباره حقوق بشر در نقاط مختلف جهان، تاکید شده است که ایالات متحده در ایران سفارتخانه ندارد و به همین دلیل بخش مربوط به ایران این گزارش بر اساس اظهارات منابع غیر‌آمریکایی تهیه شده است.

رییس قوه قضاییه ایران اما در واکنش به این بخش از گزارش وزارت خارجه آمریکا گفت: «انسان متعجب می‌شود که دستگاه رسمی کشوری که مدعی حقوق بشر و اقتدار جهانی است چنین حرف‌های نادرستی مطرح می‌کند و در لابه‌لای آن می‌گوید چون در ایران سفارت نداریم به گزارش‌های مردمی و ان‌جی‌او‌‌ها اعتماد کرده‌ایم. چنین استدلالی عذر بد‌تر از گناه است که شما هر دروغی را از سوی نیروهای مخالف یک کشور بپذیرید و آن را رسما منتشر کنید.»

یکی دیگر از موارد انتقاد از ایران، اعدام افراد در ارتباط با جرائم مربوط به مواد مخدر است. از میان ۹۶۹ اعدام در سال ۲۰۱۵، ۶۳۸ نفر با جرائم مربوط به موادمخدر اعدام شدند (اعدام زندانیان مرتبط با موادمخدر در سال ۲۰۱۵).

بیش‌تر این افراد به گروه‌های حاشیه‌نشین تعلق داشته‌اند.

در همین زمینه: اعدام در ایران: اصلاح قانون، اصرار بر اجرا

رییس قوه قضاییه انتقادها به اعدام‌های مرتبط با قاچاق موادمخدر را جنبه دیگری از دروغ‌های گزارش وزارت امور خارجه آمریکا دانست و گفت که همه مراتب مبارزه با قاچاق مواد مخدر به اعدام ختم نمی‌شود.

او مصونیت قضایی مسئولان دولتی و نیروهای امنیتی ایران را هم دروغی دیگر دانست و گفت: «این ادعای دروغ در حالی مطرح شده که یکی از عالی‌ترین مقامات دولت سابق در جمهوری اسلامی را محاکمه کردیم و اکنون حکم او در حال اجراست و سازمان قضایی نیروهای مسلح نیز همواره جرائم مسئولان امنیتی و نظامی را رسیدگی و احکام لازم را صادر می‌کند.»

احتمالا مسئول عالی‌رتبه مورد اشاره صادق لاریجانی، محمد‌رضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری سابق ایران است.

موارد مربوط به مرگ و میر زندانیان در زندان‌های ایران هم از دیگر مواردی‌ست که واکنش رییس دستگاه قضا را در ایران برانگیخته است. او طرح این موارد را «سخن نامربوط دیگری» در گزارش وزارت امور خارجه آمریکا دانست: «مرگ و میر زندانیان به ویژه افراد مسن و برخی افراد گرفتار به مواد مخدر موضوعی تقریبا ممکن در همه زندان‌هاست و البته اثبات این‌که ممکن است برخی از مرگ‌ها بر اثر شکنجه باشد، موضوع دیگری است که صرفا یک ادعاست و بدون دلیل نمی‌توان آن را پذیرفت.»

در سال‌های اخیر، مرگ زندانیان سیاسی و عقیدتی در زندان‌ها به یکی از مسائل پرسش‌برانگیز در عملکرد قوه قضاییه و سازمان زندان‌ها تبدیل شده است.

با وجود این‌که به نظر می‌رسد لاریجانی قصد ندارد مسئولیت جان زندانیان را بر عهده بگیرد، اما مساله این است که چه حاکمیت جمهوری اسلامی مستقیما در مرگ فعالان سیاسی و مدنی دست داشته باشد و چه دست نداشته باشد، تغییری در این جلوه از واقعیت ایجاد نمی‌کند که این افراد جان خود را در راه آرمان‌های‌شان از دست می‌دهند. از آنجا که حکومت سال‌هاست با این آرمان‌ها مبارزه می‌کند، به این واسطه نسبت به مرگ آن‌ها مسئول است: سکته‌های زنجیره‌ای زندانیان و فعالان سیاسی در ایران

صادق لاریجانی همچنین با تکیه بر این گزاره که هر کشوری ارزش‌ها و هنجارهای خاص خود را دارد، آمریکا را فاقد این حق دانست که «معیارهای غلط و اومانیستی» خود را به دیگران تحمیل کند: «جنایات آمریکایی‌ها در سطح جهان بیش از آن است که آن‌ها بخواهند و به خود اجازه دهند که برای دیگر کشور‌ها نسخه‌های حقوق بشری بپیچند.»

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 215 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 9:10

نیروی انتظامی تهران از برگزاری مراسم گرامیداشت ستایش قریشی، دختر شش ساله افغانستانی که در خیرآباد ورامین به قتل رسیده است، ممانعت کرد. عده‌ای از حاضران در محل بازداشت شده‌‌اند.
سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 169 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 3:39

مجلس شورای اسلامی در ادامه روند افزایش بودجه نظامی ایران، دولت را موظف کرد که ۱۰ درصد از منابع «فاینانس» را به بخش نظامی اختصاص دهد.

larijani-sepah

علی لاریجانی دی سال گذشته هنگام بازدید از شهر موشکی سپاه «حمایت پیشاپیش مجلس» از افزایش اعتبار نظامی را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری «خانه ملت» مجلس شورای اسلامی ایران دوشنبه ۳۰ فروردین با پیشنهاد اختصاص ۱۰ درصد از اعتبارات فاینانس به خرید تجهیزات نظامی موافقت کرد.

خبرگزاری «تسنیم» گزارش داد که این پیشنهاد از سوی اسماعیل کوثری نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی ارائه شده است. کوثری پیش از این عضو ارشد سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران و «فرمانده لشگر ۲۷ محمد رسول الله»، «رئیس اداره امنیت ستاد کل نیروهای مسلح» و «جانشین قرارگاه ثارالله تهران» بود.

بر اساس لایحه پیشنهادی دولت، میزان اعتبار حاصل از فاینانس حداقل ۵۰ میلیارد دلار تعیین شده است. بنا بر این مصوبه مجلس شورای اسلامی دولت باید حداقل پنج میلیارد دلار از این اعتبار را به بخش نظامی به منظور «خرید تجهیزات نظامی» اختصاص دهد.

مجلس پیش از این نیز سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر به سقف بودجه نظامی افزوده بود. چهارشنبه ۲۵ فروردین نمایندگان مجلس موافقت کردند که «درآمدهای حاصل از اعطای معافیت‌های مشمولان دارای هشت سال غیبت، تا سقف سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان» به نیروهای مسلح اختصاص یابد.

مجلس شورای اسلامی همچنین مصوب کرده بود که پنج هزار میلیارد تومان از درآمدهای «ناشی از طرح دعاوی در مراجع بین‌المللی و کشورهای خارجی مربوط به قراردادهای نظامی قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی» برای «تقویت بنیه دفاعی کشور» هزینه شود.

محمدرضا پورابراهیمی سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی پیش‌تر گفته بود که «کمیسیون تلفیق بودجه با افزایش ۵۰۰۰ میلیارد تومانی اعتبار دفاعی موافقت کرده است».

او «حوزه‌های مربوط به نیروی قدس سپاه، حوزه‌ موشکی کشور، نیروی دریایی، ارتش، هوانیروز و نیروی انتظامی» را حوزهایی اعلام کرد که «در بررسی اعتبار دفاعی مورد توجه قرار گرفته‌اند».

مجلس شورای اسلامی در حالی برای سومین بار اعتبار بخش نظامی را افزایش داد که دولت نیز بودجه دفاعی را ۱۵ درصد به نسبت سال گذشته افزایش داده بود. علی لاریجانی دی سال گذشته هنگام بازدید از شهر موشکی سپاه «حمایت پیشاپیش مجلس» از افزایش اعتبار نظامی را اعلام کرد.

در همین زمینه

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 143 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 3:39

یک کاربر توئیتر نوشته است: «همه جای دنیای فصل تابستان، فصل تفریح و کارناوال است، در ایران فصل بگیر و ببند».

اشاره او به فعالیت گسترده‌تر گشت ارشاد در آغاز فصل گرما در ایران است که بنا به سنتی نانوشته، ۹ سال است تکرار می‌شود.

در حالی که دو روز پیش خبر آغاز به کار گشت ارشاد در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی منتشر شد و به دنبالش گزارش‌های متعددی از شهروندان رسید که فعالیت نیروهای این گشت به طرز محسوسی بیش‌تر شده، حالا خبر آغاز به کار  هفت هزار مامور مخفی برای گشت ارشاد، افکار عمومی در ایران را هم متعجب کرده و هم به واکنش واداشته است.

۷ هزار پلیس نامحسوس

رییس پلیس تهران، دوشنبه ۳۰ فروردین خبر داده که بیش از هفت هزار مأمور «نامحسوس پلیس امنیت» برای اجرای «طرح امنیت اخلاقی» تنها در پایتخت فعال شده‌اند. حسین ساجدی‌نیا، گفته که این مأمورهای مخفی برای برخورد با بدحجابی، آلودگی صوتی، ایجاد مزاحمت برای نوامیس و کشف حجاب در خودروها راهی خیابان‌های تهران شده‌اند.

آن‌طور که رییس پلیس تهران می‌گوید این هفت هزار مأمور هم زن هستند و هم مرد اما لباس پلیس بر تن ندارند و قابل‌ شناسایی نیستند.

ساجدی‌نیا حضور مأموران مخفی در سطح شهر را ادامه «طرح امنیت اخلاقی» خوانده و  گفته که این نیروها با حضور در معابر نسبت به رصد این موارد و اطلاع آن به پلیس امنیت اقدام خواهند کرد.

اما این گروه که به گفته رییس پلیس حق ندارند به‌طور مستقیم با شهروندان برخورد کنند، چه‌طور قرار است عمل کنند؟

ساجدی‌نیا می‌گوید که آنها در صورت مشاهده بدحجابی، صدای موسیقی بلند یا رابطه دوستانه بین دختران و پسران، این موارد را ثبت و گزارش می‌کنند.

مأمورهای مخفی حق دارند که شماره پلاک خودرو را بردارند و از طریق سامانه پیامکی به مرکز پلیس امنیت اخلاقی اطلاع دهند. آنگاه پلیس امنیت با این افراد تماس می‌گیرد و از آنان می‌خواهد که در موعد تعیین‌‌شده به پلیس مراجعه کنند.

برای افرادی که گزارش می‌شوند پرونده باز می‌شود و تخلف خودروی آنها در فهرست افراد خاطی ثبت‌ می‌شود و هنگام نقل‌وانتقال پلاک خودرو یا فروش خودرو یا هنگام دریافت خدمات برای خودرو، این افراد شناسایی‌ می‌شوند و با آنها برخورد خواهد شد.

رییس پلیس تهران می‌گوید این افراد نیروی پلیس نیستند، اما «آموزش‌های لازم به این افراد داده شده و آنها به عنوان پلیس و ضابط قضایی شناخته‌ شده و در این زمینه عمل خواهند کرد و احکام قضایی لازم نیز در این خصوص اخذ شده است.»

جاسوس‌پروری یا تامین امنیت؟

کنترل اجتماعی از طریق محدود کردن آزادی‌های فردی سنت تازه‌ای در جمهوری اسلامی نیست. از همان روزهای آغازین پیروزی انقلاب ۱۳۵۷، کمیته انقلاب اسلامی به عنوان اولین نهاد رسمی متولد شد. روز ۲۳ بهمن ۱۳۵۷ کمیته‌های انقلاب اسلامی به فرمان روح‌الله خمینی تشکیل شد.

کمیته انقلاب اسلامی

در این نهاد نیروهایی که مردمی نامیده می‌شدند، وظیفه «حفاظت و نگهداری از مال و جان مردم» را عهده‌دار شدند که بعد‌ها گسترش یافت و هم‌عرض نهادهایی چون شهربانی و ژاندارمری فعالیت کرد. فعالیت کمیته‌ها گسترده بود: از مبارزه با مجرمان و گروه‌های مسلح گرفته تا حل و فصل اختلافات خانوادگی. اما بخش مهمی از فعالیت‌های این نهاد، کنترل رفتارهای اجتماعی مردم بود؛ کنترل روابط دختران و پسران و برخوردهای خشن با پوشش مردان و زنان -‌به خصوص زنان- و حتی ورود به حریم خصوصی افراد به بهانه نظارت.

این نهاد سرانجام در سال ۱۳۷۱ با تصویب مجلس شورای اسلامی با ژاندارمری و شهربانی ادغام شد و نیروی انتظامی شکل گرفت.

سازمان بسیج مستضعفین یکی از نیروهای پنج‌گانه سپاه پاسداران است که هر چند در آغاز با اهداف نظامی تعریف شد اما همواره یکی از مهم‌ترین بازوهای قدرت جمهوری اسلامی در کنترل آزادی‌های اجتماعی بوده و مأموریت جذب، آموزش، سازماندهی و به کار‌گیری نیروهای داوطلب مردمی را در راستای هدف‌های نظام بر عهده دارد.

این نهاد با بیش از ۲۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عضو یکی از اصلی‌ترین نهادهایی بوده که با استقرار گشت‌های ویژه بر روابط زنان و مردان، بر پوشش و رفتار افراد نظارت می‌کرده و مداخله داشته است. در یکی از مشهورترین موارد، زهرا بنی‌یعقوب زن جوانی که در سال ۸۶ از سوی ماموران بسیج بازداشت شد، در بازدشتگاه بسیج جان خود را از دست داد.

حمله به مهمانی‌ها و دستگیری و ضرب و شتم افراد و حتی اقدام به قتل از مواردی بوده که در سال‌های گذشته از سوی بسیج صورت گرفته و نیروهای این نهاد با وجود فعالیت نیروی انتظامی در قالب گشت ارشاد، فعالیت حود را متوقف نکرده‌اند. این گشت‌ها از ساعت ۱۲ شب تا شش صبح و در صورت لزوم ۱۰ شب تا شش صبح در محله‌ها انجام می‌شود و نیروها به سلاح‌های سبک و نیمه‌سبک مجهز هستند.

«طرح ارتقای امنیت اجتماعی» برنامه اجرایی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است که در راستای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تحت عنوان «طرح جامع عفاف» اجرا شده است. این طرح پس از تصویب و تایید علی خامنه‌ای، به نیروی انتظامی ابلاغ شد. قوه قضائیه، سپاه پاسداران، وزارت اطلاعات، نیروی مقاومت بسیج و … نیز با این طرح همکاری دارند. مهم‌ترین ابزار اجرای این طرح گشت ارشاد است.

gashte ershad

کنترل پوشش زنان، بازرسی از کارگاه‌ها و فروشگاه‌های لباس و آرایشگاه‌های مردانه، بازرسی عکاسی‌ها، کنترل ظاهر مردم در فرودگاه‌ها، بازجویی از مردم درباره محل خرید لباس، کنترل خریدهای مردم، کنترل روابط افراد و «بدحجابی» در شرکت‌ها و کافی‌شاپ‌هاو کنترل موبایل‌ها از شیوه‌هایی بوده که گشت ارشاد برای کنترل شهروندان به کار گرفته و این روش‌ها در بسیاری از موارد با خشونت همراه بوده و واکنش مردم را برانگیخته است.

بنا بر گزارش‌های منتشر شده از سوی پلیس ایران، هزاران زن تاکنون دستگیر شده‌اند، خودروی هزاران شهروند توقیف شده و بسیاری به دلیل برگزاری جشن و مهمانی بازداشت شده‌اند.

با وجود فعالیت ۹ ساله گشت ارشاد، کنترل آزادی‌های اجتماعی و پوشش مردم اما تنها به این نهاد و مداخله بسیج محدود نمی‌شود. تقریبا تمام نهادهای دولتی اعم از ادارات و دانشگاه‌ها و بسیاری از نهادهای خصوصی با استفاده از نیروی ویژه‌ای به نام حراست و گزینش، رفتارهای اجتماعی و زندگی خصوصی افراد را کنترل می‌کنند.

با وجود گستردگی نیروهایی که مسئول مقابله با «ناهنجاری در پوشش و رفتار» هستند، به نظر می‌رسد که جمهوری اسلامی کار را با این نیروها تمام ندیده و می‌خواهد در سطح دیگری با موضوع «امنیت اخلاقی» شهروندان برخورد کند.

انتشار خبر آغاز فعالیت نیروهای نامحسوس برای کنترل اجتماعی شهروندان با خشم کاربران در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شده است و حتی واکنش افراد مذهبی و دارای پوشش اسلامی را هم برانگیخته است.

آنها می‌گویند که وجود این نیروهای مخفی باعث بدبینی شهروندان به افراد با‌حجاب و دارای ظاهر اسلامی خواهد شد و به بی‌اعتمادی اجتماعی در میان شهروندان دامن خواهد زد. برخی از کاربران نیز نگرانند که این ماموران مخفی که ماموران حرفه‌ای پلیس نیستند، خود تبدیل به نیروهایی فراقانونی برای سلب امنیت شهروندان شوند.

دعوت از مردم برای گزارش‌دهی و همکاری با نیروهای اطلاعاتی نیز یکی دیگر از آن شیوه‌هایی است که همزمان با تولد جمهوری اسلامی در شکل و سطحی دیگر وارد زندگی اجتماعی مردم شده است. اگر برخی از نظام‌های حکومتی برای کنترل رفتارهای سیاسی مخالفان اقدام به کنترل و شنود شهروندان می‌کنند، این کنترل در جمهوری اسلامی از نوع دیگری است و دامنه آن به حریم خصوصی مردم هم کشیده شده است.

نهاد امنیتی هفت هزار نفری

در آغاز انقلاب، این کنترل برای شناسایی گروه‌های مخالف در سطوح مختلف انجام می‌شد. کارمندان ادارات، دانش‌آموزان، دانشجویان و مردم محل دعوت می‌شدند تا رفتار مشکوک همکار، همکلاسی و همسایه خود را گزارش دهند. به مرور این گزارش‌ها به سطح دیگری کشیده شد. گزارش‌دهی درباره پوشش دیگر شهروندان، درباره میزان تعهد و پایبندی آنها به مسائل شرعی همواره یکی از معیارهایی بوده که در سرنوشت افراد برای اشتعال و تحصیل و حتی دریافت وام و خدمات اجتماعی تاثیر داشته است.

همزمان ۱۶ نهاد «اطلاعاتی- حفاظتی» در ابران فعالیت می‌کنند که تعداد آنها در سال ۱۳۶۸ پنج نهاد بوده است. «وزارت اطلاعات»، ‌«واحد اطلاعات سپاه پاسداران»، «واحد اطلاعات ارتش جمهوری اسلامی»، «واحد اطلاعات نیروی انتظامی» و «حفاظت‌ اطلاعات سپاه پاسداران»، نهادهای اولیه اطلاعاتی جمهوری اسلامی بودند اما در دو دهه اخیر نهادهای اطلاعاتی و حفاظتی جدیدی نیز تاسیس شده است.

هر چند نام این نهادهای تازه ذکر نشده، اما به عنوان مثال حفاظت‌ اطلاعات قوه قضائیه جمهوری اسلامی، ستاد حفاظت اجتماعی قوه قضائیه و دفاتر حفاظت‌ اطلاعات بیت رهبری از آن جمله هستند.

سازمان حفاظت‌ اطلاعات وزارت دفاع و تشکیلاتی به نام «قاضی شنود» که با تایید رهبر ایران انتخاب می‌شود و تنها به او و رئیس شورای عالی امنیت ملی پاسخگوست، از دیگر نهادهای اطلاعاتی هستند.

ورود هفت هزار نیروی آموزش دیده به عرصه کنترل اجتماعی حکایت از تشکیل سازمانی گسترده و عریض و طویل دارد که فعالیت آن بیش از هر چیز به نهادی اطلاعاتی و امنیتی شباهت دارد.

در حالی که جمهوری اسلامی در ادبیات سیاسی خود بر امنیت و اقتدار نظام تاکید بسیار دارد، به نظر می‌رسد در بعد اجتماعی این امنیت بیش از هر چیز در پوشش و موی زنان خلاصه شده است تا جایی که اکنون می‌خواهد به بهای از میان بردن امنیت عمومی، زندگی روزمره مردم را با تنش، احساس بی‌اعتمادی و ایجاد جو امنیتی، بیش از پیش کنترل کند.

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 147 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 1:53

ده روز پس از انتشار نامه مهدی کروبی، محمدرضا خاتمی بدون رد یا تائید این نامه، آن را به مثابه آتش زیر خاکستری دانست که می‌تواند شعله‌ور شود.

khatami.mr

محمدرضا خاتمی و علی مطهری تنها کسانی هستند که به این نامه واکنش نشان دادند.

نامه مهدی کروبی به حسن روحانی هرچه که محافظه‌کاران تندرو ایران را آشفته و عصبانی کرد با سکوت جریان اصلاح‌طلب و حامیان دولت روبرو شد.

به گزارش وب سایت «جماران نیوز»، محمدرضا خاتمی عضو شورای مرکزی حزب تعلیق شده جبهه مشارکت ایران اسلامی یک‌شنبه ۲۹ فروردین نامه مهدی کروبی را نشانه عدم موفقیت حاکمیت برای پایان دادن به اعتراض‌های پس از انتخابات سال ۸۸ دانست و گفت: «عده‌ای بودند که فکر می‌کردند با روش‌هایی که در سال ۸۸ اعمال شد می‌توانند به اهداف از پیش تعیین شده برسند و قصه را آنگونه که خودشان می‌خواهد تمام کنند. این اتفاق نیفتاد.»

او با بیان «منهای اینکه قبول داشته باشیم یا نه»، در خصوص تائید یا رد نامه کروبی موضع مشخصی اتخاذ نکرده اما آن را نشانی دانست که «هنوز آتشی زیر خاکستر وجود دارد که اگر با درایت و تدبیر و عقلانیت ننشینیم تا این موضوع را حل کنیم معلوم نیست کجا زبانه بکشد و چه چیزهایی را بسوزاند.»

نایب رئیس ششمین دوره مجلس شورای اسلامی، در خواست مهدی کروبی را که از بهمن ۱۳۸۹ در حصر خانگی است «مظلومانه» دانست که «همه حرفش هم این است تکلیف من را مشخص کنید و نیازی هم به رافت و شفقت شما ندارم هر حکمی هم دادید می‌پذیرم.» مهدی کروبی هفته گذشته با انتشار نامه‌ای سرگشاده به حسن روحانی از او خواست که از «حاکمیت مستبد» بخواهد که دادگاهش را برگزار کند.

◄ بیشتر بخوانید: نامه‌ای پربازتاب از زندان خانگی

این نامه با واکنش تند روزنامه جوان وابسته به دفتر سیاسی سپاه پاسداران روبرو شد. این روزنامه با یادآوری رفتار آیت‌الله خمینی نخستین رهبر جمهوری اسلامی با مخالفان و منتقدان، نوشت که «اگر در آن دوران طلایی بودید، با چند کلمه فرمان همه‌تان را آویزان می‌کردند.»

«واکنش‌ها نابخردانه هستند»

محمدرضا خاتمی این واکنش را «نابخردانه» دانسته و گفته که «عده‌ای واقعا آنقدر نادان شده‌اند که متوجه تبعات حرف زدن خودشان نیستند و برای آسیب زدن به رقیب خود حاضرند همه امهات انقلاب و ارزش‌ها را فدا کنند.»

او مدعی شده که در دوره دولت یازدهم از فشارهای امنیتی و سیاسی کاسته شده و «دستگیری‌ها، برخوردهای قضایی و … خیلی فرق کرده است» به گفته او  اگر  نامه کروبی قبل از سال ۹۲ نوشته می‌شد معلوم نبود چه اتفاقی می‌افتد: «این نشان می‌دهد تحمل حاکمیت بیشتر شده است.»

مهدی کروبی، زهرا رهنورد و میرحسین موسوی بیش از پنج سال است که بدون برگزاری دادگاه حصر شده‌اند. علی خامنه‌ای اسفند ۹۴ برخورد حاکمیت با این افراد و سایر معترضان را «نجیبانه» توصیف کرد. پیش از این نیز او هشدار داده بود که در صورت تکرار چنین رفتاری، معترضان باید منتظر برخورد شدید‌تر باشند.

حسن روحانی پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ وعده کرده بود که طی یک سال شرایطی را فراهم کند که «نه تنها افراد در حصر بلکه سایر زندانیان سیاسی نیز آزاد شوند». به‌رغم این وعده او و سخنگوی دولت در دو سال گذشته مسئله رفع حصر را «خارج از اختیارات دولت» دانستند.

علی مطهری نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نیز صبح دوشنبه ۳۰ فروردین خواستار پیگیری مطالبه مهدی کروبی شد و گفت که «رئیس‌جمهور، هم به‌عنوان مجری قانون اساسی و هم به‌عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی وظیفه دارد پیگیر این موضوع باشد.»

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 169 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 1:53

اپوزیسیون سوریه از سازمان ملل خواست که در مذاکرات صلح ژنو توقفی ایجاد کند تا رژیم بشار اسد به موضوع گذار سیاسی در سوریه و مسئله کمک‌های انسانی پاسخ گوید.

سه تن از اعضای کمیته عالی مذاکرات اپوزیسیون سوریه، از راست به چپ: محمد علوش، اسعد ازعبی و جورج صبرا - ۱۵ آوریل ۲۰۱۶ در ژنو

سه تن از اعضای کمیته عالی مذاکرات اپوزیسیون سوریه، از راست به چپ: محمد علوش، اسعد ازعبی و جورج صبرا – ۱۵ آوریل ۲۰۱۶ در ژنو

یک نماینده کمیته عالی مذاکرات اپوزیسیون سوریه روز دوشنبه ۱۸ آوریل / ۳۰ فروردین ضمن اعلام این خبر به خبرگزاری فرانسه گفت: «یک هیئت نمایندگی کوچک در تلاش برای دیدار با استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل در مذاکرات صلح سوریه است تا به او درخواست توقف مذاکرات را مطرح کند.

کمیته عالی مذاکرات اپوزیسیون سوریه در حال حاضر در ژنو مانده است. دور دوم مذاکرات صلح از روز ۱۳ آوریل / ۲۵ فروردین زیر نظر سازمان ملل در این شهر ادامه دارد.

ریاض حجاب هماهنگ‌کننده نیروهای اپوزیسیون نیز گفته است در حالی که رژیم اسد با وجود آتش‌بس به «بمباران غیرنظامیان» و حمله نظامی به منطقه حلب ادامه می‌دهد ادامه مذاکرات «غیرقابل قبول» است.

یک عضو کمیته عالی مذاکرات اپوزیسیون سوریه که نام او منتشر نشده به خبرگزاری فرانسه گفته است نیروهای اپوزیسیون به دو دسته تقسیم شده‌اند؛ «کسانی که خواهان تعلیق مذاکرات‌اند و کسانی که بر ماندن در ژنو اصرار دارند».

استفان دی میستورا روز دوشنبه با بشار جعفری، مسئول هیئت نمایندگی رژیم سوریه ملاقات کرد. بشار جعفری از «ایده‌های جدید» در مذاکرات خبر داد اما جزئیاتی از آن ارائه نداد.

کمیته عالی مذاکرات اپوزیسیون سوریه خواهان ایجاد یک دولت انتقالی بدون شرکت بشار اسد در آن است در حالی که رژیم سوریه می‌گوید حاضر است با اپوزیسیون دولت ائتلافی تشکیل دهد، اما سرنوشت بشار اسد غیرقابل مذاکره است.

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 151 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 0:32

شرکت «کردیت سوئیس» (Credit Suisse) در گزارشی پژوهشی که روز ۱۵ آوریل منتشر کرده است نشان داده که شرکت‌هایی که تعداد کارکنان همجنس‌گرا، دوجنس‌گرا، تراجنسیتی و میان‌جنسی بیشتری در بخش مدیریتی دارند، در مجموع سوددهی بالاتری در بازار سهام دارند.

LGBT at Workplace

«کردیت سوئیس» که مستقر در زوریخ و در کار خدمات مالی و بانکداری است، با بررسی وضعیت ۲۷۰ شرکت در بازار سهام و با توجه خاص به شاخص تعداد کارکنان ارشد که دگرباش جنسی هستند، گزارش داده است که شرکت‌هایی که تعداد بیشتری از دگرباشان جنسی را در مسندهای مدیریتی (مانند هیئت‌مدیره و کارمندان ارشد) استخدام کرده‌اند، در بازار سهام سوددهی بیشتری داشته‌اند.

تمرکز پژوهش این شرکت چندملیتی بر سه منطقه اروپا، آمریکای شمالی و استرالیا بوده است و دلیل این تمرکز آسان‌تر به‌دست آمدن داده‌ها در مورد گرایش جنسی و هویت جنسیتی کارمندان شرکت‌ها در این مناطق اعلام شده است.

برای انتخاب سبد پژوهشی حاوی داده‌های «۲۷۰ شرکت حامی دگرباشان جنسی»، پژوهشگران «کردیت سوئیس» تنها شرکت‌هایی را انتخاب کردند که در مسند مدیر یا هیئت‌مدیره افراد دگرباش جنسی را استخدام کرده و یا سیاست‌های آن‌ها در حمایت از استخدام افراد اقلیت جنسی و جنسیتی است؛ یعنی افرادی که خود را همجنس‌گرا، دوجنس‌گرا، تراجنسیتی و میان‌جنسی، بدون جنسیت، دوجنسیتی، یا کوییر معرفی می‌کنند.

عملکرد اقتصادی و تحولات بازار سهام این ۲۷۰ شرکت در یک بازه شش ساله در بازار سهام در یک سبد پژوهشی قرار گرفت و با روش‌شناسی شاخص MSCI یا همان شاخص morgan stanley capital index بررسی شد.

تحولات بازار سهام این ۲۷۰ شرکت سپس با شاخص تحولات بازار سهام در کشورهای صنعتی یا همان MSCI ACWI – All Country World Index در میان کشورهای درحال‌توسعه و توسعه‌یافته جهان مقایسه شد و در مقایسه با سهام این شرکت‌ها، شرکت‌هایی که مدیریت دگرباش جنسی یا سیاست‌های حمایتی از دگرباشان جنسی داشته‌اند، سه درصد بهتر عملکرد داشتند.

در طول شش سال گذشته «سبد شرکت‌های حامی دگرباشان جنسی» در مقابل یک سبد تحولات بازار سهام شرکت‌ها در اروپا، آمریکای شمالی و استرالیا نیز عملکرد بهتری داشته است و نسبت ۱۴۰ واحد در بازار سهام بهتر عمل کرده است.

خط سورمه‌ای تحولات بازار سهام شرکت‌های حامی دگرباشان جنسی را نشان می‌دهد. خط خاکستری همین تحولات را در شرکت‌های آمریکایی، اروپایی و استرالیایی نشان می‌دهد که لزوما حامی دگرباشان جنسی نیستند. خط آبی کمرنگ تحولات بازار سهام در کشورهای صنعتی جهان را نشان می‌دهد.

خط سورمه‌ای تحولات بازار سهام شرکت‌های حامی دگرباشان جنسی را نشان می‌دهد. خط خاکستری همین تحولات را در شرکت‌های آمریکایی، اروپایی و استرالیایی نشان می‌دهد که لزوما حامی دگرباشان جنسی نیستند. خط آبی کمرنگ تحولات بازار سهام در کشورهای صنعتی جهان را نشان می‌دهد.

فرضیه تحلیلگران این شرکت در بررسی این داده‌ها این است که شرکت‌هایی که گوناگونی در حوزه هویت جنسیتی و گرایش جنسی دارند، مزایای اقتصادی بیشتری به سرمایه‌گذاران ارائه خواهند داد.

اما تحلیلگران «کردیت سوئیس» تأیید کرده‌اند که این پژوهش نمی‌تواند پاسخی در مورد علت‌ها و یا علیت‌ها ارائه دهد و تنها توانسته است چنین ارتباطی را نشان دهد: این ارتباط که شرکت‌هایی که مدیر دگرباش جنسی دارند یا در سمت‌های ارشد دگرباش جنسی استخدام می‌کنند، در بازار سهام بهتر عمل می‌کنند. اما علت این موضوع همچنان در ابهام است.

آیا شرکت‌هایی برتر هستند که سیاست‌های پذیراتری در زمینه حقوق دگرباشان جنسی دارند و کارکنان دگرباش جنسی را استخدام می‌کنند یا که کارکنان دگرباش جنسی هستند که عملکرد اقتصادی شرکت‌ها را بهتر می‌کنند؟ این پرسش را با پژوهش محاسباتی شرکت «کردیت سوئیس» نمی‌توان پاسخ داد و این پرسش نیاز به پژوهش میدانی با داده‌های عینی دارد.

در این پژوهش نزدیک به ۶۰ درصد از شرکت‌هایی که در بسته «حامی دگرباشان جنسی» قرار گرفتند، شرکت‌های اقتصاد سرمایه، صنایع فناوری اطلاعات، ارتباطات و خدمات سرویسی هستند. بیشترین شرکت‌های حامی دگرباشان جنسی جزء صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات هستند.

در این تصویر درصد فراوانی شرکت‌های مختلف در سبد ۲۷۶ شرکت حامی دگرباشان جنسی را می‌بینید. فراوانی صنعت فناوری اطلاعات از همه بیشتر است.

در این تصویر درصد فراوانی شرکت‌های مختلف در سبد ۲۷۶ شرکت حامی دگرباشان جنسی را می‌بینید. فراوانی صنعت فناوری اطلاعات از همه بیشتر است.

«کردیت سوئیس» در سال ۲۰۱۴ هم تحلیلی مشابه با توجه به شاخص جنسیت انجام داده بود و نشان داده بود که شرکت‌های که حداقل یک زن در مسند مدیریت یا هیئت‌مدیره استخدام کرده‌اند، در بازار سهام سوددهی بیشتری داشته‌اند.

در پژوهش سال ۲۰۱۴ هم «کردیت سوئیس» گفته بود که این یک ارتباط بین شاخص جنسیت و شاخص سوددهی سهام است و بیان علیت موضوع نیست اما به هر حال «کردیت سوئیس» می‌گوید با توجه به اینکه دانش خود این شرکت در مورد اهمیت شاخص جنسیت و گوناگونی جنسی افزایش یافته است، پژوهش‌های آتی بهتر به این موضوع خواهند پرداخت.

چیزی که مشخص است این است که پذیرش گوناگونی‌های جنسی و جنسیتی نه تنها نوعی امتیاز اخلاقی برای شرکت‌هاست بلکه عملکرد مثبت این شرکت‌های بزرگ را نیز در بازار سهام رقم می‌زند، اینکه دقیقا چرا اما هنوز مشخص نیست.

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 177 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 0:32

من بودم و دلی که به درگاه یار ماند
من ماندم و دو دیده که در انتظار ماند
پر شد ز شوق، آیینه چشم اشک‌بار
زان جلوه‌ای که از نگه‌اش یادگار ماند
حمید ایزدپناه

شنبه ۱۶ آوریل، در پاریس مراسم یادبودی برای حمید ایزدپناه (صفای لرستانی)، نویسنده، شاعر و پژوهشگر تاریخ، فرهنگ و موسیقی لرستان به همت خانواده و یارانش برگزار شد. جمعی از نویسندگان، کنشگران، شاعران و ایرانیان ساکن پاریس که دل در گرو دیار و یار داشتند گرد هم جمع شدند تا یاد او را گرامی بدارند و با بیان خاطرات، خواندن و گفتن از او بار دیگر با او در غربت وداع کنند.

مراسم یادبود حمید ایزدپناه (صفای لرستانی) در پاریس

ده‌ها تن از ایرانیان تبعیدی مقیم پاریس، با اشک و صدای نم‌نم گریه و گاهی هم با لبخند، یکدیگر را در نبود صفای لرستان، همراهی کردند.

قلعه فلک‌الافلاک که در دوران پهلوی اول محل نگهداری مهمات جنگی بود و در اختیار ارتش قرار داشت و به تبعیدگاه زندانیان سیاسی بدل شده بود در سال ۱۳۴۹ در اختیار وزارت فرهنگ و هنر قرار گرفت و ایزدپناه که رییس این اداره در خرم‌آباد بود، آن را به موزه هنرهای دستی و مردم‌شناسی تغییر داد.

ایزدپناه اما فقط آزادکننده فلک‌الافلاک نبود، بلکه خود را در خدمت فرهنگ و هنر ایران و خصوصاً لرستان تعریف می‌کرد. یارانش او را مردی باصفا می‌خوانند که برای وطنش هیچ کم نگذاشت. تنها در یک نمونه، کتاب «فرهنگ لری» را با کمک منوچهر ستوده نوشت. – ستوده ایران‌شناس اولین فردی بود که نخستین فرهنگ گویشی را به چاپ رساند.- آن‌طور که خود ایزدپناه گفته بود آوانویسی را از ستوده آموخت: «[تهیه این کتاب] ساده نبود. برای این کار خودم چون لر بودم، بیشتر واژه‌ها را می‌دانستم که چگونه هستند و می‌نویسند. اما برای بعضی واژه‌های خاص که میان پیرمردها و پیرزن‌ها رواج داشت و من نشنیده بودم، از آنها می‌پرسیدم و یادداشت می‌کردم و واژه‌ها را با استاد ستوده انتخاب می‌کردم.»

سیروس آموزگار، نویسنده‌ و روزنامه‌نگار ساکن پاریس یکی از یاران ایزدپناه بود که در مراسم یادبود او سخن گفت. او صفای لرستانی را مردی معرفی کرد که شب و روزش را با عشق به سرزمین‌اش می‌گذراند. آموزگار روایت کرد که وقتی مقاله‌ای انگلیسی درباره اهلی‌کردن حیوانات که از سرزمین لرستان آغاز شده، منتشر شده بود، ایزدپناه اصرار داشت که آن مقاله ترجمه و چاپ شود.

در این مراسم یادبود یاران دیگری نیز سخن‌ راندند؛ اسماعیل یغمایی شعری برای استاد خواند و مسعود میرشاهی از خاطراتش با ایزدپناه در پاریس گفت و محمد جلالی – م سحر – شعری را که برای او سروده بود، خواند.

ایزدپناه اما عاشق تئاتر هم بود، به دلیل همین علاقه بخش تئاتر وزارت فرهنگ و هنر را در زمینه نمایش‌نامه‌نویسی و بازیگری در خرم‌آباد به راه انداخته بود که بسیاری از جمله رضا معینی، مسئول میز فارسی‌زبانان گزارش‌گران بدون مرز تا روزهای انقلاب ۵۷ در آن مشغول به فعالیت بودند و هرآن‌چه می‌خواستند، بدون هیچ سانسوری می‌گفتند و نمایش می‌دادند.

نقش برجسته فرهنگی ایزدپناه زندگی بسیاری را تحت تأثیر قرار داد، تا آن حد که رضا معینی او را «پدر معنوی» خود می‌نامد. رضا معینی می‌گوید: «عبارت پدر معنوی برای من تأکید بر نقش برجسته‌ فرهنگی ایشان در زندگی نسل من است. او اپوزیسیون نظام گذشته نبود؛ در اصل کارش فرهنگ بود تا سیاست. اما عمیقا آزادی‌خواه و دموکرات بود. ما در همه آن سال‌ها مستقل بودیم. با حمایت ایشان هر نمایشی که می‌خواستیم اجرا می‌کردیم. در عرصه شعر، موسیقی و تاریخ لرستان آغازگر بود و هرچه ما امروز از میراث‌مان داریم از اوست. پدر معنوی یا بهتر: “زاگرس فرهنگی” ما بود.»

تئاتر برای ایزدپناه فقط به معنی اجرای نمایش در روی صحنه نبود. گروه‌های مختلفی که در آن موسسه در اواخر دهه ۴۰ و اوایل دهه ۵۰ مشغول به یادگیری فرهنگ و هنر بودند همواره مورد پشتیبانی صفای لرستانی قرار داشتند. آن زمان که صدای تظاهرات مردم در روزهای انقلاب شیشه‌های سالن تمرین تئاتر را می‌لرزاند معتقد بود باید ماند و فرهنگ تئاتر را زنده نگه داشت.

با این حال در نمایشنامه‌هایی که اجرا می‌شد صدای اعتراض بلند بود. هرچند که به آتش کشیده شدن مرکز موسیقی خرم‌آباد در روزهای انقلاب تا همیشه این درد «فرهنگ‌سوزی» را در دل ایزدپناه به جای گذاشت.

نمایشنامه کلبه عمو تام، کارهایی از بیضایی و غلامحسین ساعدی و چخوف به همت او در خرم‌آباد آن روزگار به نمایش در می‌آمد. بارها ساواک به دنبال تهدید و تحدید این موسسه فرهنگی بود که با مذاکرات ایزدپناه مسایل حل می‌شد. ولی همان‌طور که شاگردانش گفته‌اند هیچ‌کدام از نمایشنامه‌ها که نیازمند امضای او بود، حتی یک خط هم سانسور نمی‌شد.

در مراسم پاریس تعدادی از اهالی هنر آن روزگار که امروز چیره‌دستان این عرصه هستند پیامی به یاد استادشان نوشته بودند که در بخشی از آن آمده: «استادی پرکار و بی‌مدعا که به دور از هیاهو و در یکی از غریب‌مانده‌ترین استان‌های کشور کار گسترش فرهنگ و هنر را برگزیده بود. ما از همان دوران نوجوانی که به آموزش‌گاه‌های تئاتر و موسیقی برای آموختن هنر وارد شدیم تا روزگاری که توانستیم در زمره بهترین‌های موسیقی و تئاتر کشور باشیم از پشتیبانی و یاری و مهربانی استاد ایزدپناه برخوردار بودیم. تلاش او در گردآوری ادبیات شفاهی تاریخ و موسیقی و فرهنگ، واژه‌های لکی و لری زبانزد همگان است. در سایه‌ سخت‌کوشی‌های او بود که خوانندگان و نوازندگان چیره‌دست موسیقی لرستان همچون رضا صفایی‌ها، محمد صالحی‌ها و ده‌ها هنرمند دیگر دیگر بالیدند و نام آور شدند. اجرای آثار بزرگ نویسندگان ایرانی و خارجی کمک شایانی به دگرگونی جو فرهنگی لرستان کرد. برگزاری شب‌های شعر و به ویژه فستیوال تئاتر در لرستان آن روز، خدمت بزرگی بود که برای همیشه در تاریخ و در یاد روشنفکران خواهد ماند.»

این مراسم با فیلمی کوتاه از گفته‌های صفای لرستانی که در خلوص و عشق خود به سرزمین و مردمانش سخن می‌‌گفت به پایان رسید. اما پیش از آن، مازیار پسر استاد که از هنرجویان آن زمان مرکز موسیقی بود و خود امروز نوازنده‌ای چیره‌دست است قطعه‌ای از یک ترانه قدیمی لری را اجرا و بهکامه، آخرین فرزند ایزدپناه که استاد سه‌تار است، به جای هر کلمه‌ای، دست به ساز برد و آن‌چه پدر دوست می‌داشت، برای حاضران نواختند.

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 178 تاريخ : دوشنبه 30 فروردين 1395 ساعت: 23:31